søndag den 18. august 2013

Grillstegt laks med sauterede grøntsager, ris og bearnaise

Da jeg ikke er særlig god til at huske at spise fisk de min. to gange om ugen* er det godt, at de i min lokale Netto ikke sælger særlig meget fisk.. Derfor er der tit billig fisk at finde, som stadig har god holdbarhed og ser (nogenlunde) frisk ud. Var jeg lavet af guld ville jeg selvfølgelig handle mere hos den lokale fiskemand, men supermarkederne er dog begyndt at have et lidt bedre udvalg. 

*Fødevarestyrelsens anbefalinger og 8 kostråd kan du læse mere om lige her.


Jeg fandt en bakke med to stk. barbecuemarinerede laksefætre. Da vejret ikke ligefrem indbød til grill måtte min elskede grillpande frem fra skabet. Fisken fik et par minutter på hver side til skindet var sprødt og kødet ikke længere rå i midten, men heller ikke var stegt til døde (læs: tør). 

Pyntejørgen fandt lige en dusk persille i vindueskarmen...


De sauterede grøntsager skæres ud i nogenlunde ens strimler og steges i en blanding af smør og olie. Svits først løgene med en god tsk. salt til de er lidt gennemsigtige og kom derefter de hårdere grøntsager som f.eks. gulerødder på først, og derefter perberfrugter, forårsløg, squash mm. Lige inden grøntsagerne er færdigstegte kommes en anelse sukker og balsamicoeddike på og det er nu klar til servering!

Bearnaisesovsen takker vi Knorr for i denne omgang og risene koges selvfølgelig efter anvisning på pakken. For hyggens skyld fandt jeg en udstikker/madring frem og lavede en fin cirkel med de kogte ris. Du kan sagtens bruge en lille kop, skål, glas eller lignende til at lave en fin pyntet opstilling med.
Det giver et andet æstetisk "look" og maden smager altså bedre når det ser lækkert ud ;) 


Serveret med et godt glas hvidvin og et glas iskoldt vand med de gode isterninger

Velbekomme!

4 kommentarer:

  1. Ihhh savner Mettes Madhus... :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen nu kommer du jo snart nordpå igen ;)

      Slet
    2. Ja ja, men kun på visit, men måske der er tid til et besøg i madhuset :)

      Slet
    3. Nu kommer du jo snart og kokkererer til mig og Sanne! Jubiiii!

      Slet