søndag den 28. juli 2013

Ribsgele

Så blev det tid til høstning af ribs i min veninde Pernilles mors og fars have - som traditionen byder det, hvilket man jo godt kan sige når det er andet år vi går på rov!! :)

Jeg brugte:
1,5 kg. ribs
3 spsk. vand 
Sukker efter mængden af saft: 1 kg. sukker til 1 liter færdig saft!
= 800 g. sukker (p.g.a. jeg fik 800 ml. saft) 
Rene, skoldede glas og dertilhørende låg

Først ribbes ribsene (pilles af stilkene med en gaffel som "børste") og skylles grundigt. Kom ribs + vand i en gryde og lad det langsomt koge op og simre til bærrene brister og er kogt ud. Lad massen dryppe af gennem en si eller allerhelst en syltepose/saftsi- Det er vigtigt at man IKKE maser frugten igennem, da det giver en uklar gele. Kasser frugtkødet og mål saften op. 
Som tidligere nævnt går der 1 kg. sukker til 1 liter saft! Jeg fik 800 ml. ud af de 1,5 kg. ribs og tilsatte derfor 800 g. sukker til min saft efter et lille opkog. 
Saft + sukker koges nu i ca. 5-10 minutter - eller indtil dråberne på skeen er faste. 
Hæld derefter geleen på glas og dæk disse til med et rent viskestykke. Låget må nemlig først kommes på når moletjavsen er HELT kold... 

Se gerne billederne for gennemgang af processen.

At ribbe ribs: Brug en gaffel til at få fjernet bærrene fra stilken

Bær + vand bringes langsomt i kog til bærrene er "smattede" og kogt ud

Passer massen gennem en si eller saftsi/syltepose

Saften sies fra

Saften koges op med sukkeret

Når dråberne hænger fast på skeen er geleen klar!

Geleen kommes på glas, der dækkes til med et rent viskestykke. 
Lågene sættes først på når det er HELT afkølet

Ribsgele er noget vi i min familie især bruger som tilbehør til steg, sovs og kartofler - især juleaften er det et "must".
Efter min mening kan man dog heller ikke lave en god brun sovs uden at komme gele i.
Endvidere kan man hurtigt smelte lidt af geleen i mikroovnen eller en gryde og smide det ovenpå en kedelig vaniljeis, så det nærmest bliver en varm frugtsovs..
Ellers kan det også bruges som substitut for syltetøj/marmelade på brød og i kager!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar