onsdag den 26. juni 2013

Sloppy Joes

Da jeg blev spurgt af en tidligere kollega om jeg ikke ville lave et par indlæg med fars/nemme dagligdags aftensmads-retter var jeg slet ikke i tvivl om at jeg skulle lave Sloppy Joes!

Sloppy Joes? -Det er måske ikke noget du har hørt om før? Det er, hvad jeg vil kalde, den amerikanske version af en bøfsandwich.. Der findes flere bud på indholdet i den, men hovedsageligt skal den bestå af en burgerbolle med kødsovs...

Hermed følger min version:

Ingredienser: 
ca. 250 g. oksefars
1 stort løg
3 fed hvidløg
Olie
2 gulerødder
1½-2 peberfrugter (helst grønne, men jeg havde nogle tarvelige gule + røde i køleskabet der røg i)
1 lille dåse tomatpure
1 tsk. brun farin
2 dl. vand
Salt & Peber
Kulør

Burgerboller
Syltede rødbeder eller agurkesalat

Krydderier efter smag: 
Worcestershiresauce
Tabasco
Hvidløgspulver
Spidskommen
Cayennepeber
Røget paprika

Fremgangsmåde:
Svits hakket løg, hvidløg, peberfrugt og gulerødder i olien og kom kødet i. Når dette er brunet og "smuldret" tilsættes tomatpure, farin og vand. Når dette koger kan det evt. jævnes med en alm. meljævning eller Maizena. Krydderierne tilsættes efter smag og bollerne ristes/lunes. Jeg havde lidt boller til overs fra da jeg lavede pølsehorn , så det var disse små grove venner, der blev brugt i denne omgang. Jeg smurte bollerne med ketchup og lagde et par skiver hjemmesyltede rødbeder i, og en god skefuld kødsovs.






Hurtig, nemt og forholdsvist billigt, da man kan udvide kødsovsen med flere grøntsager og evt. linser eller bønner, og dermed får en gedigen portion ud af det.
Resten af kødsovsen vil jeg bruge de næste par dage, så følg med her, så kan du se hvor meget jeg kan få ud af min portion! :D

Velbekomme!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar